.
.
Home » , » Cara Mengetahui Mengoptimumkan SEO berlebihan dari blog atau laman web

Cara Mengetahui Mengoptimumkan SEO berlebihan dari blog atau laman web

Jika Anda berada di blog tentang SEO,maka anda akan tahu tentang cara mengoptimumkan blog dan mengapa seo yang berlebihan ini memberi kesan pada blog anda.Ini kerana ia adalah kena mengena dengan Google update. Google pada akhir-akhir ini cukup aktif dan ini, apa lagi dengan Penguin dan Panda dan 50 update kecil lainnya. Ini bererti, google akan berusaha keras untuk kembali menghasilkan hasil pencarian yang berkualiti baik untuk penggunanya.

belajar seo
Google akan terus mengupdate kerana "spam" website yang melakukan mengoptimumkan SEO yang berlebihan. Anda pastinya pernah mendengar tentang hal ini "over-optimization". Jadi apa sebenarnya mengoptimumkan SEO yang berlebihan? Dan bagaimana mengetahui blog anda, atau beberapa laman web lainnya yang melakukan optimization yang berlebihan? Sekarang mengoptimumkan SEO yang berlebihan bukan hal yang baik untuk blog anda. Jika menggunakan cara seperti itu, maka segera berhenti! Saya tahu beberapa blog yang telah mendapati jurang dalam algoritma.

Google, dan mengeksploitasi mereka dengan melakukan optimization  yang berlebihan, tapi itu tidak bererti anda  harus melakukan hal yang sama. Mana tahu pada bila-bila akan terkena pada website kita? Optimalisasi Search Engine yang berlebih mungkin memenangkan pertarungan dan pertempuran, tapi peperangan mereka tidak boleh menang.

Ketua bagi pasukan web-spam Google, Matt Cutts, mengatakan pada bulan Mac 2012 bahawa Google telah bekerja menghukum laman web dan blog yang terlalu mengoptimumkan untuk beberapa bulan terakhir. Dia menjelaskan dengan ini, bahawa Google berencana untuk lebih memerangi hal seperti itu sehingga tidak ada yang mendapat keuntungan, dan peringkat atas ditentukan oleh kekuatan kasar, iaitu isi kandung ayat yang baik, bukan trik licik (black hat SEO).

Dengan cara ini, laman web atau blog dengan SEO sedikit tetapi isi yang baik akan muncul, sementara laman web dan blog dengan SEO tambahan tapi miskin isi akan jatuh. Jadi mari kita sekarang berbicara tentang over-optimize, dan bagaimana Anda boleh mengesan atau menghindarinya. Apa hukuman pada laman web yang mengoptimumkan yang berlebihan? Meskipun pernyataan yang jelas dari Google seperti "tindakan tegas terhadap Blach Hat SEO ", idea apa sebenarnya menimbulkan ketidaksenangan Google masih samar-samar. Google tidak membiarkan orang berada pada hal yang bersifat rahsia.

Seperti kata mereka;

While we can’t divulge specific signals because we don’t want to give people a way to game our search results and worsen the experience for users, our advice for webmasters is to focus on creating high quality sites that create a good user experience and employ white hat SEO methods instead of engaging in aggressive webspam tactics 

Dari penjelasan dan pemberitahuan Google kita  mendapati idea umum mengenai apa hal yang harus kita hindari. Berikut adalah beberapa amalan optimasi yang berlebihan yang perlu untuk ditinggalkan jauh-jauh.

Bad inbound link 

Baru-baru ini, Google mulai memberikan banyak pesanan dan peringatan kepada webmaster melalui Webmaster Tools, menginformasikan mereka tentang struktur link yang buruk dengan laman web mereka.

Sebaiknya jangan membeli backlink. Ini adalah hal yang tidak baik bagi blog. Jadi lihat seperti apa link yang anda miliki. Mulai gunakan Google Webmaster Tool untuk mendapat notifikasi. Amalan lain yang cukup umum adalah dengan membuat inbound link dari laman web lain yang sebenarnya dimiliki orang yang sama. Biasanya, orang yang membuat beberapa laman web yang banyak hanya untuk melengkapi laman web utama mereka.

Laman-laman web tersebut, tentu saja adalah laman web yang berkualiti yang rendah. Beberapa orang bahkan mungkin menggunakan mekanisme automatik untuk membuat sisi-sisi website supaya kelihatan asli. Jadi jika Anda memiliki link yang datang ke website anda dari laman web lain anda sendiri, maka amalan ini termasuk dalam kategori over-optimasi (optimasi yang berlebihan).

Link Anchor teks juga sangat penting. 

Anchor teks adalah teks yang menampilkan bukan link yang sebenarnya. Sebagai contoh, Google adalah  anchor teks untuk www.google.com link. Sekarang jika banyak inbound link anda memiliki anchor teks yang sama, maka itu mengisyaratkan automasi. Hal ini biasanya terjadi saat anda membeli backlink, kerna itu anda tidak harus melakukan perkara itu.

Cloaking dan teks tersembunyi 

Sekarang Anda mungkin tidak menyedari tentang backlink, tetapi anda harus tahu apa yang anda lakukan ketika Anda menyembunyikan atau cloak beberapa kontent,ini kerana ia adalah teknik black hat SEO. Cloaking bererti menyembunyikan beberapa kontent atau isi kandung dari mesin pencari, atau menampilkan versi teks untuk mesin pencari yang berbeza dengan yang disajikan kepada pengguna.

Hal ini biasanya digunakan pada over-promosi, phishing, dll. Hidden text adalah teks yang dibuat tidak terlihat oleh pembaca sehingga mereka tidak dapat melihat apa yang mereka klik. Trik ini dapat dicapai dengan bermain-main dengan warna. Sebagai contoh, teks putih tidak akan muncul dengan latar belakang putih. Teknik-teknik ini tidak beretika, dan curang. Dan Anda tidak harus menggunakannya.

Kata kunci yang banyak (density keyword) 

Menggunakan terlalu banyak kata kunci pada judul, meta deskripsi, paragraf intro dll dianggap sebagai over-optimasi, kerana memasang kata kunci yang lebih adalah untuk memperoleh perhatian daripada mesin pencari. Google telah mulai menghukum laman web yang memiliki kepadatan kata kunci tinggi. Biasanya, jika kepadatan 2-3% maka dianggap tinggi.

Interlinking berlebihan 

Interlinking kontent dalam blog Anda adalah amalan SEO yang baik. Saya menyarankan orang atau anda untuk membuat interlink lebih kerap. Dalam hal optimasi yang berlebih, beberapa webmaster melakukan interlink terlalu banyak, lebih dari beberapa link di setiap posting yang akan menunju pada halaman yang sama. Dan untuk membuat keadaan menjadi lebih buruk, mereka bahkan membuat link berulang kali ke halaman home mereka. Nah itu dapat menjadi sebuah bencana.

Penggunaan Heading yang tidak benar

Tag H1 jauh lebih menarik bagi mesin pencari dari tag lain. Sehingga beberapa orang menggunakan tag h1 untuk mendapatkan beberapa perhatian. Nah itu salah sama sekali. Selalu gunakan satu, dan hanya satu tag h1 per halaman. Gunakan tag h2 dan h3 untuk judul dan subjudul.

Terlalu banyak redirect 

Sekarang jika Anda mengubah nama untuk halaman, dan mengalihkannya maka ianya tidak memberi kesan. Tapi mengarahkan hanya demi memperoleh pendapatan iklan atau mengarahkan ke halaman affiliates adalah sangat tidak bagus. Terlalu banyak redirect, dan Google akan menangkapnya sebagai spamming.

Duplikat kontent (copy anda paste) 

Sering terjadi bagi mereka yang tidak mampu menulis isi kandung ayat yang berkualiti, dan menggunakan taktik optimasi yang berlebih lebih. Dan kerana mereka tidak memiliki banyak isi untuk ditulis, mereka kembali menggunakan konten mereka yang banyak.

Pop-up 

Anda tahu orang tidak suka ketika melihat iklan pop-up di laman web mereka. Sementara pop-up sendiri kelihatan sangat buruk, beberapa webmaster membuatnya bahkan lebih buruk. Ada yang menipu pengunjung dengan merancang 'tanda silang' tombol keluar di mana biasanya berada. Dan ketika seseorang ingin menutup iklan tersebut, mereka mengklik tombol ini, yang sebenarnya adalah sebuah link ke sebuah iklan atau sesuatu. Sementara itu memastikan klik per tayang tinggi, sangat tidak berertika, dan tidak harus digunakan.

5 comments: