.
.
Home » » Bukti Soya Memang Tak Bagus Untuk Kesihatan

Bukti Soya Memang Tak Bagus Untuk Kesihatan

 
 Pernah tak dengar orang cakap soya tak bagus untuk kesihatan? Pernah kan?. Tapi, kalau kita tanya dengan orang ramai yang lalu lalang kat tepi jalan, saya pasti hampir kesemuanya akan mengatakan bahawa soya sangat bagus untuk kesihatan. 


Bukti Soya Memang Tak Bagus Untuk Kesihatan


Kenapa sebaliknya? Hakikatnya sebenarnya, soya adalah makanan yang sangat bertoksin dan sepatutnya kita lama sudah berhenti daripada meminumnya!

MONSANTO (syarikat multinasional pertanian bioteknologi) telah mengawal hampir 90% genetik-genetik semua biji benih tanaman. Dan hampir 95% biji benih soya sebenarnya telah menjalani proses ubahsuai genetik dan ianya merupakan salah satu daripada makanan yang sangat tinggi dengan bahan yang tercemar dengan pestisid (racun perosak).

Soya akan meningkat kandungan estrogen (hormon perempuan) sehingga 6-8 kali ganda kepada kaum lelaki, mencapai tahap kandungan estrogen normal bagi seorang perempuan!

Soya juga tinggi dengan kandungan asid phytic yang mampu menghalang penyerapan mineral perlu seperti, kalsium, magnesium, kuprum, besi, dan zink. Diet yang mengandungi kandungan asid phytic yang tinggi juga menjadi punca kepada kadar malnutrisi yang tinggi dalam kalangan penduduk negara dunia ketiga.

Selain daripada itu, phytate yang terkandung dalam makanan itu juga jenis yang susah untuk disingkirkan walaupun melalui teknik masakan yang sangat lama. Akan tetapi, teknik penapaian soya (seperti tempe) dilihat mampu mengurangkan paras phytate yang terkandung dalam soya.

Industri berkaitan soya sebenarnya telah lama membelanjakan wang yang banyak bagi melindungi rahsia besar mereka kerana pelaburan yang telah mereka lakukan. Jika anda terpaksa juga untuk memilih sumber soya, pastikan soya yang dipilih adalah jenis organik dan dari sumber yang ditapaikan. 

Namun oleh sebab tahap kebolehpercayaan yang rendah terhadap industri soya kini, kebarangkalian untuk kita mengambil makanan soya yang sudah diubahsuai secara genetik adalah SANGAT TINGGI!

JOM TUKAR MAKANAN! ;)



sumber : http://busuk.org/ping/view/523544









1 comments:

  1. Mу ѕρouse and I stumblеd оѵer here by a differеnt ωeb addrеss
    and thought I might cheсk thingѕ out.
    I lіke what I see ѕo now i am
    followіng you. Look forωard to lookіng oѵer уouг web pаge
    again.

    Here iѕ my website: effective weight loss
    my website: hcg side effects in women

    ReplyDelete